Koska juna Helsinkiin lähti vasta puolenpäivän jälkeen, päätin käyttää aamupäivän kaupungin katseluun. Tässä muutamia kuvia Kajaanista.

Aamun auringonpaiste sai jo hiukan katumaan keskeytystä. Kuin universumin vastauksena tähän tunteeseen, huomasin liikkeelle lähtiessäni tarakan irronneen kinnityksestään runkoon. Jonkin suuri pomppu olisi voinut työntää paksuhkon rautatangon pinnojen väliin, joten pitkät ajot laukkujen kanssa olisivat nyt joka tapauksessa täysin poissuljettu vaihtoehto.
 |
Keskustassa ajoin komean Kajaanin kirkon ohi.
|
 |
Kävin myös katsomassa 1600-luvulla rakennetun Kajaanin linnan raunioita. |
 |
Linnan kivet kasvoivat runsaasti sammalta. |
 |
Koivukosken voimalaitos. |
Ennen matkan päätöstä vaadittiin kuitenkin vielä yksi hiuksianostattava jännitysnäytelmä. Olin edellisiltana matkalippua netistä ostaessani törmännyt ongelmaan kun sivusto väitti, että junaan ei voi myydä pyörälippuja, joten jäin epäilemään oliko juna kenties täynnä pyöriä. Soitto asiakaspalveluun kuitenkin varmisti, että pyöräpaikkoja on jäljellä joten ongelma oli tekninen. Seuraavana aamuna aseman automaattikaan ei suostunut myymään pyörälippua, joten oletin teknisen ongelman yksinkertaisesti edelleen jatkuvan ja päätin ostaa pyörälipun vasta junasta.
Junaan noustessani konduktööri kertoi, että he eivät voikaan myydä pyörälippuja junasta käsin. Ei siis muuta kuin uusi soitto asiakaspalveluun ja varaamaan pyörälippu ainakin jatkoyhteydelle Kuopiosta eteenpäin. Tässä kohtaa tuli ongelmia. Molemmat iltajunat Kuopiosta Helsinkiin olivat täynnä pyöriä. Konduktööri tarjoutui selvittämään asiaa asiakaspalvelun kanssa, ja lopulta asia selvisi. Verkkokauppa kertoi minulle jonkin ohjelmistovirheen vuoksi, ettei valitsemallani yhteydellä voi kuljettaa polkupyöriä (tällaisia ovat esim. Pendolinot tai junabussit). Se antaa kuitenkin saman viestin mikäli kaikki paikat on myyty. Tämä sai minut lähtemään liikkeelle vaikka en nyt voisikaan ottaa pyörää jatkoyhteydelle mukaan. Olin jo yhtä epätoivoinen kuin eilen hotellia etsiessäni, ja pohdin bussilipun ostoa tai pyörän lähtettämistä pakettina. Joka tapauksessa ostamani junalippu olisi jäänyt käyttämättä ja erityisesti rahtina pyörän kuljetus maksaa maltaita.
Loppujen lopuksi Kajaanin junan konduktööri käski vielä kysyä seuraavan junan konnarilta, voisiko pyöräni kuljettaa ylimääräisenä ja ilman lippua, ikään kuin tiskin alta. Selvästi hankalan tilanteeni ymmärtävänä hän vielä vaihtoi muutaman sanasen kollegansa kanssa Kuopion asemalla ja lopulta sain pyörän kyytiin. Erityiskiitos siis VR:n loistavalle, joustavalle ja avuliaalle junahenkilökunnalle asiani hoitamisesta, jota ei heiltä parhaalla tahdollakaan olisi voinut odottaa. Ja laitetaan vielä samalla täydellinen lyttäys totaalisen aivottomalle verkkokaupalle, joka ilmaisee palvelun olevan loppuunmyyty sanomalla ettei kyseistä palvelua ole koskaan ollut olemassakaan. Ymmärrän nyt hiukan paremmin ihmisiä, jotka ovat huolissaan miehitettyjen lipunmyyntien korvaamisesta automaateilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti