torstai 13. elokuuta 2015

Päivä 5 - Myötätuulen viemää

Yöunella on ihmeellisiä vaikutuksia, aamulla heräsin paitsi rentoutuneena ja levänneenä, mutta myös sadepilvet olivat väistyneet ja aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta. Lähdin ajamaan hyvissä ajoin ja säätiedotteen lupaaman myötäisen tuulen siivittämänä tuli lähes syyllinen olo, kun pyörä eteni sen kummemmin polkimiin koskematta. Ylämäissä vauhti toki hidastui edelleen, mutta ensimmäisten parin tunnin ajan keskinopeus pysytteli 25 kilometrin tuntinopeuden paremmalla puolella. Muutaman kerran pitemmässä alamäessä hätyyttelin myös henkilökohtaista nopeusennätystäni, kun nopeutta kertyi yli 50 km/h.

Nelostien liikenne osoittautui eilistä vilkkaammaksi, mutta leveän pientareen takia rekatkin pääsivät ohi varsin kivuttomasti ilman tarvetta väistää vastaantulijoiden kaistalle. Valtaosa liikennevirrasta kohdistui lisäksi pohjoiseen, ehkä pidennetyn viikonlopun menoliikennettä. Tai maajusseja matkalla pelloilleen, ken tietää. Tien vilkasta liikennettä kompensoi myös matkan tähän asti kauneimmat maisemat lukuisille järville. Reitti on minulle auton ikkunasta tuttu, mutta pyörän satulasta maisemista pääsee ehdottomasti nauttimaan ihan eri tavalla.



Iltapäivän ja matkan edetessä nälkä alkoi jälleen kalvaa, ja kohdalle osuikin pian sopivasti upealla paikalla Keiteleen rannalla sijainnut Lintulahden Neste johon kuului myös Rolls-hampurilaisravintola. Ketju oli pitkään käytännössä kadonnut mutta nyt olen nähnyt muutamia matkan aikana huoltoasemien yhteydessä, joten päätin kokeilla mikäli heidän tuotoksensa taltuttaisivat nälän. Ja hampurilainen oli oivallinen, lähes grillikioskitasoa ja päihitti ehdottomasti McDonaldsin keskinkertaiset yritelmät.

Täydellä vatsalla jatkoin matkaa kohti Jyväskylää, mutta keskinopeus ei enää pysynyt alkumatkan huikeissa lukemissa. Matkalle osui muutama pyörätien pätkä, joita ei luonnollisesti ollut viitoitettu mitenkään ja muutama tovi kului taas risteyksissä päätä raapiessa. Lisäksi viimeisen kolmenkymmenen kilometrin matkalla aloin kiinnittää huomiota epätavalliseen vastukseen ja muuttuneeseen ajotuntumaan kurveissa, joka paljastui tyhjenevän takarenkaan aiheuttamaksi. Ensin kuvittelin tämän olevan yksinkertaisesti suuren kuorman ja pitkien ajomatkojen aiheuttamaa luonnollista ilman tihkumista ulos, mutta kun matkaa oli jäljellä enää kymmenen kilometriä, rengas oli niin tyhjä että kivet ja kepit iskivät renkaan läpi vanteeseen. Siinä ei auttanut muu kuin pysähtyä ja täyttää renkaita matkapumpullani sen verran, että pääsin perille.

Jyväskylän keskustaan saavuttuani raahasin matkatavarat paikallisesta Omenahotellista varaamaani huoneeseen ja suuntasin suoraan lähimpään tavarataloon uutta sisärengasta ostamaan. Mukanani on koko matkan ajan ollut hätävarana myös paikkasarja, mutta mielummin sijoitan muutaman euron ylimääräistä taatusti luotettavaan uuteen renkaaseen, kuin otan riskin joutua paikkailemaan rengasta uudestaan huomenna valtatien varressa bussipysäkillä. Onneksi renkaanvaihdosta ei ollut suurta lisävaivaa illan ohjelmaan, sillä pyöräni renkaat ovat pikalukoilla irrotettavissa eikä tiellä ole myöskään ilkeitä rumpuvaihteiston vaijereita tai jalkajarrun osasia. Hyvin öljytyt ketjut tosin jättivät jälkensä enkä suihkussakaan saanut kaikkea rasvaa ihosta irti...

Huomisen ohjelmani muuttui vielä aamun suunnitelmista, kun löysin Heinolasta kylpylähotellista halvan huoneen. Alkuperäinen suunnitelmani oli posottaa Heinolan ohi suoraan Lahteen ja yöpyä jälleen Omenahotellissa, mutta jostain syystä heidän Lahden hotellinsa huoneet olivat muita toimipaikkoja kalliimpia, ja lisäksi tämä järjestely tasapainottaa kahden viimeisen päivän ajourakat paremmin. Sinänsä hiukan pitempi etappi ei olisi ollut haitaksi, sillä tämän ja eilisen päivän yhteismatkaksi tuli alle 220 kilometriä ja tämänpäiväinen myötätuulen tarjoama vetoapu saa tuon luvun kuulostamaan vieläkin häpeällisemmältä.

Päivä 5: Pihtipudas-Jyväskylä
Ajomatka: 138 km
Ajoaika: 5 h 55 min
Keskinopeus: 23,3 km/h
Reitti: valtatie 4

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti