maanantai 5. heinäkuuta 2021

Päivä 2: Norrköping - Tranås

Aamulla ennen ajoon lähtemistä oli hoidettavani muutamia juoksevia asioita. Tärkeimpänä oli takavaihtajan varaosan etsiminen, joten heti läheisen pyöräliikkeen auettua yhdeksältä olin paikalla kysymässä sen saatavuutta. Pienen pyöräliikkeen omistaja ei puhunut englantia, mutta tönkköruotsillani sain asiani selvitettyä. Hän ymmärsi haluavani asennuksen pelkän varaosan ostamisen lisäksi, mikä ei kuitenkaan sopinut aikatauluuni. Mutta akuutin matkasuunnitelmani selitettyäni hän tarjoutui tekemään asennuksen välittömästi. Urakassa kesti vain reilu tunti, jonka aikana ehdin tehdä kaupungilla muut pikkuostokset. Toki palvelu tuli hiukan kalliimmaksi kuin pelkkä varaosa, mutta reilut 400 kruunua taatusti kunnolla kiinnitetystä vaijerista ja vielä tuoreeltaan öljytyistä ketjuista ei ole silti ollenkaan huono diili. Erinomainen aloitus päivään.

Jo herätessäni ikkunan alla ropisi sade ja vaikka se kuuro menikin ohitse asioita hoitaessani Norrköpingissä, säätiedotus lupaili pitkin päivää paikallisia mutta hyvin voimakkaita ukkoskuuroja, joten levitin jälleen aiempien kesien tapaan jätesäkit tavaroideni suojaksi. Päivän ohjelmana oli suunnata Tranåsin pikkukaupunkiin noin 115 km päähän. Tämä tarkoitti E4-moottoritien vieressä kulkeneelta erinomaiselta vanhalta tieltä poikkeamista, mutta oli oikeastaan ainoa vaihtoehto, sillä E4:n varrella ei sattunut olemaan kaupunkeja sopivan ajomatkan päässä. Maakuntakeskus Jönköping olisi ollut noin 170 kilometrin päässä, mutta en halunnut toista superpitkää ajopäivää peräkkäin, erityisesti sateessa ja pyöräremontin viivästyttämällä lähdöllä.
Linköpingin keskustaa

Alkumatka E4:n vartta vajaa puolimatkassa sijainneeseen Linköpingiin sujui rivakasti pääosin myötäisessä tuulessa, mutta viime kilometreillä ennen ruokatauolle pysähtymistäni voimakas sadekuuro kasteli minut läpikotaisin. Sateeseen varautuneena tämä ei minua suuremmin hetkauttanut ja tekniset ajovaatteet kuivuivat äkkiä.

Ruokailun jälkeen jatkoin matkaa poikkeuksellisesti pieniä maaseututeitä puikkelehtien. Suorin reitti Tranåsiin olisi ollut seurata E4:ää hiukan pitempään ja sen jälkeen kääntyä suoraan määränpäähäni johtavalle kantatielle. Kantatie vaikutti kuitenkin Googlen karttakuvien perusteella melko vilkkaalta ja pientareet kapeilta, joten yritin minimoida kantatiellä vietetyn ajan käyttämällä sivuteitä. Loppumatkasta tielle osuisi järvi, jonka kiertämiseen kantatietä oli pakko käyttää, mutta pikkuteiden avulla laskin kuitenkin pystyväni vähentämään sen käyttöä puoleen. Tämä vaikutti aluksi hyvältä idealta, mutta pikkutiet haarautuivat koko ajan ja tuli seurata karttoja tarkalla silmällä, jotta käännöksiä ei jäisi huomaamatta. Yrityksestäni huolimatta ajoinkin harhaan muutaman kerran ja jouduin useaan otteeseen raapimaan päätä karttasovellus kädessä, yhden kerran vieläpä hyvin äänekkään lammaskuoron määkimisen säestyksellä.

Kun lopulta lähestyin kantatien vartta oli matkaa sivuteillä taittunut kymmenisen kilometriä suunnittelemaani pidempään. En koe harharetkiä varsinaisesti virheeksi, sillä pikkuteiden varrella oleva maalaismaisema oli hyvin idyllistä, mutta samalla halusin jo saada loppumatkan pikaisesti ohitse. Juuri kantatien varteen päästyäni minut yllätti kuitenkin voimakas ukkoskuuro ja äänekkäin ukkonen, jonka muistan ikinä kuulleeni. Onneksi juuri tällä kohdalla oli pyörätien alikulku, joten suuremmin kastumatta jäin alikulkuun odottamaan kuuron ohikulkua.

Päätin käyttää ajan majoituspaikan varaamiseen, mutta tässä tulikin vastaan toinen vastoinkäyminen. Kaikki varaussovellukset näyttivät ei-oota, paitsi Tranåsissa myös muualla lähiseudulla. Ainoa vapaa hotelli oli yhtä kaukana kuin Tranås, mutta väärässä suunnassa, ja väärään suuntaan polkeminen ei ole laisinkaan motivaatiota nostattavaa puuhaa. Katselin jo läheisestä taajamasta lähtevien junien aikatauluja ja päätin vielä yrittää soittaa varaussivustojen mukaan täynnä olevaan Best Western -hotelliin Tranåsissa. Yllättäen heillä olikin useita vapaita huoneita. En tiedä minkälainen ohjelmistovirhe johti väärään tietoon kaikilla varaussivustoilla, mutta epävoivon sekä sateen väistyttyä taittui viimeinen tunti kantatien vartta määränpäähän nopeasti. Lopulta kantatie ei ollut niin vilkas kuin olin pelännyt, ja vaikkakin uusi sadekuuro ehti vielä kastella minut vielä juuri ennen maalia, saavuin hyvässä hengessä hotellille kirjoittautumaan sisään. Huone oli melko kallis, mutta kellarissa ollut sauna auttoi oikeuttamaan ökyhinnan ja toisaalta vaihtoehtojen ollessa vähissä ei kannata olla nirso, aina hotellihuone voittaa siltarummussa yöpymisen.

Myöhäisen lähdön takia saavuttuani perille oli jo melko myöhä, enkä ehtinyt tutkailla kaupunkia enkä tutkailla seuraavan päivän reittivaihtoehtoja. Karkeana suunnitelmanani on kuitenkin suunnata takaisin E4:ää kohti. Jos päivämatkat säilyvät yhtä pitkinä kuin tänään, saavun Helsingboriin, josta aikomuksenani oli menna lautalla Tanskan puolelle, päivää suunnittelemaani aiemmin.

Päivä 2: Norrköping - Tranås
Ajoaika: 5 h 45 min
Matka: 127 km
Keskinopeus: 22,0 km/h

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti