Aamulla yritin parhaani lähteä aikaisin liikkeelle, jotta Kööpenhaminaan asti jatkaminen ei jäisi ainakaan ajan puutteesta kiinni. Päivän ajo alkoi auringossa ja pääosin myötäisessä tuulessa. Ensimmäinen puolisko noin 80 km matkasta Helsingborgiin taittui hyvin nopeassa tahdissa. Pienelle tauolle pysähtyessäni päätin varata koronatestiin ajan etukäteen, jotta en ainakaan juuttuisi pitkään jonoon ja näin menettäisi mahdollisuutta jatkaa suoraan Tanskaan.
Aika-arviot ovat pyöräillessä yhdistelmä tarkaa tiedettä ja arvailua. Olen vuosien saatossa tullut ajotietokonetta tuijottaessa melko hyväksi arvioimaan polkemiseen kuluvia aikoja ja erilaisilla tieosuuksilla toteutuvia nopeuksia, mutta tuntemattomalla reitillä suurempi kysymysmerkki on mahdolliset eksymiset ja väärään suuntaan kääntymiset. Nyrkkisääntönä ajan arvioinnissa käytän kuitenkin sitä, että etenen 20 kilometriä tunnissa. Elleivät olosuhteet ole todella huonot, toteutunut nopeus on yleensä suurempi, mikä tekee siitä hyvän perustan. Koronatestin, junalipun tai muun eksaktin ajanvarauksen kanssa lisään vielä perään turvamarginaalin, tällä kertaa päätin laskennallisen matka-ajan päälle varata 45 minuuttia yllätyksiä varten mikä tarkoitti testiä varttia yli kaksi.
Loppumatka Helsingborgiin ei ollut yhtä jouheva. Tuuli kääntyi vastaiseksi ja merta lähestyessä voimistui melko navakaksi. Lisäksi tuuli kantoi ohi lyhyen, mutta todella rankan sadekuuron. En jaksanut alkaa väsäämään jätesäkkejä tavaroideni päälle, koska jo kuuron alkaessa pystyi sen takana näkemään sinisen taivaan eikä näin lyhyt sade riitä puskemaan läpi vettä hylkivistä pyörälaukuistani, mutta riitti kuitenkin kastelemaan minut läpikotaisin. Saavuin silti testauspisteen luokse hyvissä ajoin turvamarginaalini ansiosta, ja päätin käyttää ylimääräisen ajan ruokailuun.
Lounaan jälkeen kävin ottamassa testin. Ajanvarauksesta huolimatta jouduin jonottamaan muutaman minuutin, mutta itse testi oli ohi puolessa minuutissa, jonka jälkeen olin heti vapaa lähtemään. Testi itse otettiin miellyttävästi sieraimien limakalvoilta, eikä testauspuikkoa tungettu nenän läpi kurkkuun asti, joka oli positiivinen yllätys. Tulokset tulivat sähköpostiin vartin kuluessa.
Positiivista oli myös se, että olin selvinnyt testistä sen verran nopeasti, että ehtisin hyvin jatkaa matkaa Kööpenhaminaan asti. Aikaa oli niin ruhtinaallisesti, että ennen lauttaterminaalille polkemista päätin tutustua hetkisen Helsingborgin keskustaan. Päädyin käymään myös pulahtamassa meressä keskustassa sijainneella uimarannalla. Vesi tuntui kylmemmältä kuin Tammisaaressa muutamaa viikkoa aiemmin, luultavasti koska navakka tuuli oli sekoittanut kylmän veden syvemmältä lämpimän pintaveden kanssa. Toisaalta viileä vesi virkisti mukavasti ja korkeassa aallokossa uiminen tuntuu aina jotenkin eksoottiselta. Alla muutama kuva keskustan näkymistä.
Lautalle nousu tapahtui Turun tapaan polkemalla henkilöautojen kanssa samalle lähtöselvitystiskille, tosin tällä lautalla polkupyörän kuljettamisesta ei peritty lisämaksua. Ylitys on todella vilkas, sillä siinä liikennöi normaalisti kolme suurehkoa lauttaa jatkuvalla syötöllä, mikä tarkoittaa 20 minuutin vuoroväliä. Alusten autokannet näkyivät olevan enimmäkseen täynnä ja ilman autoa liikkuvia matkustajiakin oli liikkeellä runsaasti. Matka Helsingöriin Tanskan puolelle kestää noin 20 minuuttia.
Tanskan puolelle saavuttuamme koetin löytää paikan, jossa maahantulijoiden rokotuspassit tai testitodistukset tarkistettaisiin. Sitä ei kuitenkaan tullut koskaan vastaan. En ollut ensin uskoa tätä, mutta nopeasti päädyin Helsingörin katuverkkoon eikä testiäni ollut kysytty missään. Olen melko varma, että luin maahantulovaatimukset oikein ja arvaukseni on, että tällä vilkkaalla ylityspaikalla testitulosten massakyselyä ei ole koettu logistisesti mahdolliseksi järjestää. Ehkä jossain oli tullimies satunnaisotannalla kyselemässä testituloksia, mutta minä en sellaista nähnyt.
Noin 50 kilometrin matka Helsingöristä Kööpenhaminaan oli edelleen jatkuneesta vastatuulesta huolimatta miellyttävä. Tanskan maine hyvänä pyöräilymaana ei ole sattumaa ja pitkien etäisyyksien runkoreitit oli hyvin merkitty lähes joka käänteessä, joten Googlen karttoihin tukeutumista risteyksissä oli huomattavasti Tukholmaa vähemmän. Kööpenhaminaan päästessäni miellyttävä pyöräilykokemus jatkui, mutta koska olen päättänyt viettää täällä kaksi yötä, kirjoittelen enemmän Kööpenhaminan erinomaisesta pyöräilyinfrasta enemmän huomenna. Nyt on kuitenkin ensimmäinen vierailuni Tanskassa ja olisi suorastaan synti jättää näin hieno kaupunki täysin tutkimatta ja kokematta.
Päivä 5: Markaryd - Kööpenhamina
Ajoaika: 5 h 56 min
Matka: 129 km
Keskinopeus: 21,8 km/h
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti