En ollut ehtinyt väsymykseltäni eilen illalla käydä tutustumassa Neumunsterin keskustaan, enkä tänä aamunakaan malttanut lähteä kaupunkikierrokselle, vaan kurvasin suorinta tietä kehätietä kaupungista ulos ja kohti seuraavaa määränpäätä, Waser-joen suulla noin 130 kilometrin päässä sijaitsevaa Bremerhavenia. Päivä alkoi jälleen erinomaisessa säässä ja leppeässä myötätuulessa, joskin lämpötila oli noussut hellerajan yläpuolelle ja nestetasapainon ylläpitoon oli kiinnitettävä enemmän huomiota.
Päivän ajo-urakka kulki vilkkaampia teitä pitkin kuin eilen, tai ehkä viikonpäivä teki liikenteestä vilkkaampaa. Oli miten oli, liikennemäärät pakottivat minut pääosin käyttämään erillisiä pyöräteitä, jotka olivat onnekseni enimmäkseen hyvässä kunnossa. Aina silloin asfaltin läpi puskenut juuri täräytti pyörää ja lastia oikein kunnolla, mutta kaiken kaikkiaan olin tänään käyttämiini pyöräteihin varsin tyytyväinen. Joillain hiljaisemmilla tieosuuksilla pyörätiet olivat huonommassa kunnossa, jolloin siirryin jälleen ajoradan puolelle. Vaikuttaa siltä, kuin vilkkaampien teiden varressa kulkevia pyöräteitä pidettäisiin paremmassa kunnossa, mikä olisi hyvin loogista ja helpottaa matkapyöräilijän elämää suuresti. Kaupunkien ja kylien laatoitettujen pyörätiehirvitysten kohdalla siirryin edelleen enimmäkseen ajoradalle.
Krempen kylä |
Hyväkuntoinen pyörätie |
Kuoppainen hiekkatie |
Matkan ensimmäinen puolisko sujui hiekkatiekokeilusta huolimatta nopeasti, jonka jälkeen vuorossa oli Elbe-joen ylittävä lautta. Joen ylittää myös lukuisia siltoja, mutta lähimmätkin ovat kymmeniä kilometreja yläjuoksulla. Hampurin läpi virtaava Elbe on suuri joki ja näyttää näin pitkällä alajuoksulla enemmän merenlahdelta kuin joelta leveytensä puolesta ja ylityksessä kestikin lähemmäs puoli tuntia, kun lautan piti kiertää terminaalien välillä sijaitseva saari. Ulkonäkönsä puolesta lautta muistutti kuitenkin enimmäkseen suurehkoa lossia, sillä autot ajoivat sen yhdelle autokannelle pitkässä jonossa suoraan maantieltä ja lipunmyynnin hoiti kannella kiertänyt rahastaja. Ilmeisesti lämpimästä säästä ja lomasesongista johtuen lautalle johti kilometrien mittainen autojono, mutta onneksi pyöräilijän ei tarvinnut jonottaa eikä ylityskään maksanut kuin viisi euroa.
Lauttasatama |
Elben ylittävät lautat |
Matkan toinen puolisko lautan jälkeen sujui niin ikään enimmäkseen leppoisissa merkeissä, erinomaisen sään tehden matkanteosta sujuvaa. Säätiedotuksessa oli kuitenkin luvattu iltapäiväksi kuurosateita ja horisontissa alkoikin maalin lähestyessä näkyä synkkiä pilviä. Noin 30 kilometria ennen Bremerhavenia pysähdyin markettiin ostamaan juomista ja sisällä ollessani oli alkanut sataa rankasti. Koska tämä vaikutti ohimenevältä kuurolta, jäin pyörän kanssa lipan alle juomaan ja odottamaan kuuron loppumista. Samalla ehdin myös varata hotellin illaksi. Olin huomannut eilen, että mobiilidatan katkaiseminen oli ehkä hätiköityä, koska myös Saksassa liittymääni kuuluu 17 gigatavua ilmaista netinkäyttöä kuukaudessa. Vaikka tämä ei rajaton olekaan, riittää se varsin hyvin tienposkessa tapahtuviin kartan selailuihin ja hotellivarausten tekemisiin. Hotelleissa aion silti käyttää wifi-verkkoa datakaton säästämiseksi.
Sateen lakattua lähdin jatkamaan matkaa, mutta hetkisen kuluttua ylleni tuli toinen melko rankka sadekuuro. Normaalisti en juuri murehdi sateista, erityisesti kun ilma on näin mukavan lämmin, mutta koska tämäkin vaikutti ohimenevältä kuurolta, jäin pyörätiellä suuren lehmuksen alle odottamaan pahimman sateen loppumista. Se loppuikin melko nopeasti, ja vaikka loppumatkan tihutti vettä kevyesti, pysyivät matkatavarani enimmäkseen kuivina huolimatta siitä, että en ollut virittänyt laukkujen päälle jätesäkkejä täydellistä sadesuojaa varten. Olisin sen ehkä aamulla tehnytkin, mutta säkkejä ja pakkausteippiä ei ole enää kuin yhdeksi päiväksi, ja haluan säästää niitä tulevaan tarpeeseen. Toki tarvikkeita voisi myös ostaa lisää, mutta olen myös laiska, enkä halua etsiä ylimääräisiä kauppoja ja teipata ylimääräisiä jätesäkkejä ellei ole aivan pakko.
Bremerhavenin majapaikkani oli viehättävä pieni, vanha hotelli |
Lyhyemmästä päivämatkasta ja paremmasta ajankäytöstä (ei pyhiinvaellusta tai uimataukoa) johtuen pääsin perille Bremerhaveniin melko aikaisin. Olin myös ottanut päivän polkemisen melko rennosti kerätäkseni takaisin voimia, joita kului eilen, kun jouduin melko lailla kiristämään tahtia illalla päästäkseni ihmisten ajoissa perille majapaikkaan. Löysäilyn takia tämän päivän keskinopeus jäi myötätuulesta huolimatta melko maltilliseksi. Päätin myös jättää tältäkin illalta kaupunkikierroksen väliin ja sen sijaan kirjoittaa blogin kaikessa rauhassa ja rentoutua hieman ennen nukkumaanmenoa. Huomenna näen kaupungin keskustan joka tapauksessa, kun joudun menemään keskustassa sijaitsevalle lautalle Weser-joen ylittääkseni.
Päivä 9: Neumünster - Bremerhaven
Ajoaika: 5 h 56 min
Matka: 131 km
Keskinopeus: 22,0 km/h
Am I reading your blogs every day now? Yuuuup ghehe.
VastaaPoistaI love reading where you are what how your day has been.
That non asphalted road looks really tough ¬¬ that's one thing the Netherlands has a great range of, bike lanes xD
Side note: in the Netherlands you're not allowed to drive on highways or roads outside of villages and towns, and in most cases there's a seperate bike lane next to, or close to the road =)