torstai 11. elokuuta 2022

Päivä 10: Brysseli - Rotterdam

Päivän noin 140 kilometrin ajomatka Rotterdamiin ei ollut matkan pisimmästä päästä, mutta menneiden ajopäivien myöhään venyneistä saapumisista viisastuneena yritin lähteä matkaan mahdollisimman sujuvasti. Mielessäni oli myös käynyt katsastaa Brysselin tunnettu moderni maamerkki, Atomium-veistos, lähdön yhteydessä, mutta päätin jättää tämän ajansäästön takia väliin.

Kaupungista poistuminen oli huomattavasti suoraviivaisempaa kuin saapumiseni toissapäivänä. Brysselin vanhat korttelit levittäytyivät pitkälle itään, josta olin saapunut ja joutunut näin navigoimaan mutkikkaita katuja pitkin autoliikenteen keskellä. Lähtiessäni suuntaamaan kaupungista ulos pohjoiseen päin reitti lähti sen sijaan kulkemaan melko pian keskustan länsipuolella kulkevan kanavan rantaa pitkin, johon oli rakennettu erinomainen, liikenteestä erotettu pyörätie. Matkalle sattui myös kanavan yli 50-luvulla rakennettu hieno nostosilta.

Kanavan vartta seuraillut pyörätie ja Buda-nostosilta


Brysselin jäätyä taakse matka jatkui hienossa säässä jälleen valtaosin maantien varteen maalattuja pyöräkaistoja pitkin. Päivän ensimmäinen välietappi oli noin 50 kilometrin päässä sijainnut Belgian toisiksi suurin kaupunki Antwerpen. Antwerpenin lähestyessä pyöräilyinfra alkoi muuttua, maalattujen pyöräkaistojen väistyen valtaosin hollantilaistyylisten erotettujen pyöräkaistojen tieltä. Ne oli valitettavasti paikoin rakennettu täryyttävistä ja ajovauhtia hidastavista laatoista, mutta myös asfalttia ja betonia käytettiin paljon.

Erinomaisia erotettuja pyöräteitä noin puolimatkassa Antwerpeniin

Näitä varsin hyviä erotettuja pyöräkaistoja pitkin ohitin Antwerpenin keskustan kehätietä pitkin
näppärästi. Oli hiukan harmi ohittaa Antwerpenin keskusta, olisin erityisesti käynyt mielelläni katsastamassa kaupungin kauniin vanhan päärautatieaseman. Jouduin kuitenkin jälleen vakuuttamaan itselleni, että kaikkea hienoa ei tällaisella matkalla mitenkään ehdi näkemään, ja jatkoin urheasti polkemista.

Muraali rakennuksen seinässä Antwerpenin kehätien varressa

Päivän edetessä lämpötilat olivat jälleen kohonneet läkähdyttäviin lukemiin ja tunsin neste- ja suolatasapainon horjuvan. Päätin antaa Q-pikaruokaketjulle vielä toisen mahdollisuuden ja kävin tankaamassa hampurilaisaterian. Tämä valmistettiin tilauksesta, eikä yksinkertaisesti lastattu lämpölamppujen alta tarjottimelle, joten laatu oli ymmärrettävästi paljon parempi. Samoin limukone toimi tällä kertaa normaalisti ja join innokkaasti ainakin litran ihanaa, jääkylmää kolaa. Kun tavallinen virvoitusjuomamukillinen tuntuu lähes ekstaattiselta kokemukselta, tietää olevansa pienessä nestehukassa.

Ruokatauko hampurilaisravintolassa

Tankkauksen voimalla jatkoin matkaa kohti Alankomaiden rajaa. Vaikka maalatut pyöräkaistat olivat muuttuneet erotetuiksi pyöräteiksi, pystyin edelleen jatkamaan matkantekoa suoria maanteitä seuraillen, lukuunottamatta muutamaa lyhyehköä, melko hyvin viitoitettua erkanemaa maantieltä sivuteille ja peltojen halki kulkeville pyöräreiteille. Liekö laatat tai helteen takia pitämäni tauot, mutta helposta navigoinnista huolimatta huomasin jälleen kellon tikittävän siihen tahtiin, että Rotterdamiin pääsy venähtäisi pimeän tuloon.

Alankomaiden puolelle päästyäni pyöräteiden laatu parantui, vaikka en kamalista laatoista jälleen täysin päässytkään. Tämä kohotti myös ajonopeutta ja Haringvliet-merenlahden ylittävälle sillalle päästyäni reilut 30 kilometria ennen Rotterdamia oli päivänvaloa vielä sen verran jäljellä, että päätin käydä uimassa sillan kupeessa sijaitsevalta uimarannalta. Valitettavasti uimaretki piti kuitenkin jättää väliin, sillä rannan vesi oli paksun levämaton peitossa. Suojaisan lahdelman pohjukassa sijaitseva ranta oli kerännyt levää, vaikka avovesi näytti täysin uimakelpoiselta ja vesillä olikin melko paljon vesiskoottereita, vesihiihtäjiä ja muita kesäsäästä nauttijoita.

Levän täyttämä uimaranta



Loppumatka Rotterdamiin Hoeksche Waard -saaren poikki sujui nopeasti, laskevan auringon kullaten tasaisesta peltomaisemasta sieltä täältä kohoavat puut ja valtavat tuulivoimalat. Saaren ja Rotterdamin kaupunkialueen erottavan joen ali kulki pyöräilytunneli, joka oli kuin moderni versio Hampurissa käyttämästäni kevyen liikenteen tunnelista. Tunnelin viileässä ilmassa joen ali laskettelu oli miellyttävä tauko maan pinnalla edelleen vallineesta helteisestä lämpötilasta. Matkalla majoituspaikkaani jouduin vielä pysähtymään moottoritiesillalla ja ottamaan yökuvia alla kiitävästä liikenteestä.


Pyöräilytunnelin sisäänkäynti

Toisen maailmansodan pommituksissa lähes täysin tuhoutunut Rotterdam on tunnettu modernista arkkitehtuuristaan, joka kohosi tuhoutuneen rakennuskannan tilalle. Saan kaupunkiin ja sen mielenkiintoiseen arkkitehtuuriin huomenna oppaakseni lähellä asuvan ystäväni. Saa nähdä, kuinka paljon jaksamme kierrellä kaupunkia, sillä vallitsevan teeman mukaan huomisen säätiedotus on jälleen kerran luvannut yli 30 asteen lämpötilaa ja pilvettömältä taivaalta paahtavaa aurinkoa.

Päivä 10:
Brysseli - Rotterdam
Etäisyys: 144 km
Ajoaika: 7 h 29 min
Keskinopeus: 19,3 km/h

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti