keskiviikko 3. elokuuta 2022

Päivä 2: Lyypekki - Hampuri

Vaikka kehuin eilisen päivityksessä saaneeni hyvät unet laivalla istuma-asennossa, oli oikeassa sängyssä nukkuminen silti nyt ehdottomasti paikallaan. Makeiden unien jälkeen heräsin helteiseen säähän ja vaikka päivän ajomatka Hampuriin ei ollut kuin reilut 60 kilometriä, täytin kaikki vesipullot mitä käsiini sain nestehukan ehkäisemiseksi. Ajomatka lähti melko voimakkaan vastatuulen myötä käyntiin hitaasti, mutta toisaalta tuuli auttoi pysymään hiukan viileämpänä. Lämpötilan kestämisessä auttoi alkuun myös lavuaarissa läpimäräksi kastelemani t-paita, joka tosin helteisessä tuulessa kuivui äkkiä ja vei viilennysvaikutuksensa mennessään.
Moottoritiellä olevia kokeellisia, sähkörekoille tarkoitettuja ajojohtimia

Päivän lämpötila infotaulun mukaan

Toinen matkantekoa hidastanut tekijä on Saksan pyöräilyinfran vaihteleva kunto. Kuten jo viime vuoden reissulla sain huomata, pyöräteitä on kyllä runsaasti ja ne yhdistävät kaupungit ja kylät toisiinsa varsin kattavasti, mutta niiden laatu on hyvin vaihteleva. Maanteiden varrella pyöräteiden pohjatiet on usein tehty kehnosti tai niitä kunnostetaan harvemmin kuin ajorataa, joten päällysteestä läpi puskevat juuret pakottavat välillä hidastamaan vauhtia. Kaupunkialueilla puolestaan pyöräteillä täytyy hidastaa vauhtia pinnoitukseen käytettävien pienten tiiliskivien takia, jotka yleensä tuottavat yhtä rytyyttävän ajokokemuksen kun asfaltista läpi tunkeutuvat juuret.

Hidastetekijöistä huolimatta lyhyehkö pyrähdys Hampuriin sujui nopeasti ja majoituspaikan löydettyäni lähdin tutustumaan kaupunkiin. Koska vietän täällä kaksi yötä, päätin jättää keskustan historialliset nähtävyydet huomisen ohjelmaan ja lähdin sen sijaan tutustumaan Elbe-joen eteläpuolella sijaitsevaan laajaan satama-alueeseen. Kuten Amsterdam, Hampuri on lukemattomien kanavien ja vesireittien halkoma kaupunki. Mutta siinä missä Amsterdamin kanavia reunustavat mukulakivikadut, asuintalot ja viehättävät kahvilat, on Hampurin kanavien varrella ruosteisia ja koreilemattomia teollisuushalleja ja satamanostureita. Monien eurooppalaisten kaupunkien tapaan Hampuri on siirtänyt teollisuutta ja satamatoimintoja joen pohjoispuolella olevasta keskustasta kauemmas, mutta joen eteläpuolelle keskittynyt satamatoiminta on edelleen voimakkaasti läsnä kaupunkikuvassa. Valtavat rahtilaivat kulkevat edelleen jokea pitkin keskustan kävelykatujen ohi aivan joen toisella rannalla sijaitsevaan satamaan. Satamanostureiden ja rahtikonttien muodostamien valtavien tornien välistä pilkottavat katedraalien tornit ja modernit toimistotalot muodostavat maisemaan hätkähdyttävän kontrastin.




Satamassa lastattavana oleva laiva, taustalla vasemmalla Elbphilarmonie-konserttitalo



Satama-alueelta jatkoin takaisin keskustaan vanhaa Elben alittavaa tunnelia pitkin, joka on muutettu jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käyttöön. Tunnelin viileä ilma tarjosi miellyttävän tauon kaduilla vallitsevasta kuumuudesta ja vaikutti olevan suosittu yhteys erityisesti pyöräilijöille, jotka täyttivät tunnelin ja maanpinnan välillä kulkevat suuret hissit nopeasti. Illan pimetessä päätin vielä kierrellä keskustan lähellä olevalla Hafencityn alueella, jossa aiemmin sijatsivat joen pohjoispuoliset teollisuus- ja satamatoiminnot, mutta on nyt täyttynyt museoilla, ravintoloilla ja hotelleilla. Alueen maamerkki on vain viisi vuotta sitten avattu suuri konserttitalo Elbphilharmonie, jota kiertää 37 metrin korkeudessa joen pinnasta ylettyvä näköalatasanne. Olin ajatellut säästää konserttitalon ja Hafencityn huomiseksi, mutta päädyin kuitenkin kiipeämään näköalatasanteelle jo nyt, enkä joutunut katumaan päätöstä. Yhdellä puolella ilta-auringon viimeisiin säteisiin katoava kaupunki ja toisella puolen levittäytyvä satama olivat hieno näky.





Ihmisiä konserttitalon näköalatasanteella


Huomisen ohjelmaan jäi vielä paljon kierrettävää keskustassa, tosin saa nähdä miten paljon jaksan kierellä, sillä sääennusteen mukaan huomisesta on tulossa vielä tätäkin päivää lämpimämpi. Ylihuomenna, kun tarkoituksenani oli polkea pitkä 160 kilometrin etappi Hannoveriin, sää tekee täyskäännöksen ja ennusteen mukaan on luvassa rankkoja ukkoskuuroja käytännössä koko päivän ajan. Vaikka on hyvä, että 35 asteen helteet väistyvät, ei rankkasateessa polkeminenkaan saa minua hyppimään riemusta. Katson vielä mihin suuntaan ennusteet kehittyvät, mutta ei tässä vaiheessa ole poissuljettua, että jatkaisin matkaa Hannoveriin junalla. Aiempina vuosina on pyörämatkan puhtauden ylläpitäminen ollut suuri kynnys junalla menon edessä, mutta tämän vuoden matka on jo valmiiksi niin täynnä laiskoja välipäiviä ja laivan buffetissa mässäilyä, että yksi junalla taitettu matkapäivä ei kokonaisuudessa enää paljoa painaisi.

Päivä 2:
Lyypekki-Hampuri
Etäisyys: 66,6 km
Ajoaika: 3 h 33 min
Keskinopeus: 18,8 km/h

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti