Uusi kesä, uusi pyörämatka. Tällä kertaa suuntaan Saksan Lyypekistä lounaaseen, Hampurin ja Rein-Ruhrin alueen kautta Belgiaan, josta lopulta koukkaan pohjoiseen Alankomaihin ja lennän Amsterdamista takaisin koto-Suomeen. Piirustuspöydällä olleista monista reittivaihtoehdoista päädyin toteuttamaan tämän, koska autolautta on mukava tapa matkustaa, erityisesti voittaen lentokoneen kun mukana kuljettaa polkupyörää. Erityisesti tämä Helsingistä Saksan Travemundeen suuntaava Finnlinesin reitti antaa mukavan varaslähdön: kun polkemisen pääsee aloittamaan näin etelässä, jää enemmän matkapäiviä syvemmälle Eurooppaan suuntaamiseen ja useampiin mielenkiintoisin kaupunkeihin tutustumiseen.
Matkan henki on nyt hiukan eri kuin aikaisempina vuosina: paluulento sekä muutama majoituspaikka matkan lopulta on jo varattu, joten tilaa spontaaneille mielenmuutoksille on vähemmän, mutta toisaalta hyvien tarjouksien löytäminen etukäteen auttoi säästämään matkabudjettia. Lisäksi pyöräilyä on nyt vähemmän kuin monina aiempina vuosina. Matkaa tulee edelleen taitettua noin 1000 km ja muutamat päivämatkat luultavasti venyvät 160 km tienoille, mutta välissä on myös useampia lepopäiviä, kun tutustun matkalla oleviin mielenkiintoisiin kaupunkeihin. Lepopäivä on edessä ainakin Hampurissa ja alustavan suunnitelman mukaan myös Brysselissä sekä Rotterdamissa.
Kuten on tähän mennessä muodostunut tavaksi, eivät lähtövalmistelut taaskaan sujuneet täysin kommelluksitta. Kun lähtöä edeltävänä päivänä tarkistin pyörän kuntoa, huomasin renkaiden kulutuspinnan käyneen huolestuttavan ohueksi ja kävin ostamassa uudet renkaat. Hankkimani uudet renkaat olivat kuitenkin niin tiukat, että ne osoittautuivat lähes mahdottomaksi asentaa vanteille. Yritin kyllä sitkeästi, mutta ennen pitkää olin rikkonut useamman rengasraudan ja sisäkumin enkä ollut yhtään lähempänä onnistumista, ja lähtö satamaan häämötti uhkaavasti seuraavana päivänä. Päätin luovuttaa toivottoman operaation ja viedä epäonniset renkaat läheiseen pyöräliikkeeseen seuraavana aamuna kysyen, onnistuisiko pika-asennus muutaman tunnin varoitusajalla. Onneksi tämä ratkaisu onnistui ja iltapäivän nopea polkaisu keskustasta Vuosaaren satamaan uusien renkaiden kiidättämänä sujui ongelmitta.
Laiva muistutti varustelultaan Siljan ja Vikingin ruotsinlaivoja ja buffeteissa ahmiminen ja laivan saunassa rentoutuminen olivat mukava alku matkalle. Ainoa merkittävä ero oli hinnoittelu, joka oli huomattavasti suolaisempi kuin ruotsinlaivoilla. Siinä missä matkat Tukholmaan ovat hytin kera usein alle satasen, reitillä Travemundeen olisi hytistä pitänyt pulittaa yli viisisataa euroa. Siksi päätin säästellä ja matkustaa istumapaikalla, joka leikkasi matkan hinnasta puolet. Vaikka tämä ei tietenkään ole ideaalia, on istumapaikalla nukkuminen junasta ja lentokoneesta tuttua ja erityisesti lentokoneeseen verrattuna laivassa istuminenkin on lähes luksusta. Löysin hiljaisen istumasalin, johon laivan äänet eivät kantautununeet ja istuimen sai laskettua lähes vaaka-asentoon, joten lopulta yö sujui hyvin ja heräsin levänneenä.
Laivan pallomeri |
Auringonlasku merellä |
Reitin pituudesta johtuen laiva saapui aikataulun mukaan Saksaan vasta illalla kymmenen aikaan, joten toinen matkapäivä jatkui pääasiassa samalla linjalla syömisen, saunomisen ja kansituolissa kirjaan uppoutumisen merkeissä. Myöhäisestä saapumisesta johtuen olin varannut yöpymisen Lyypekistä, vain vajaa 20 km päästä Travemunden satamasta. Satamaan saapumisen ja laivalta poistumisen jälkeen matka Lyypekkiin kulki maantien varressa kulkenutta pyörätietä pitkin. Tietä ei ollut valaistu ja näin etelässä ei yöllinen horisontti kajasta enää minkäänlaista valoa, joten matka eteni yön tyynessä hiljaisuudessa vain pyörän etuvalon johdattamana. Myöhäisestä ajankohdasta huolimatta sää oli lämmin ja matka hiukan keskustan ulkopuolella sijaitsevalle hotellille taittui nopeasti.
Vaikka Lyypekin historiallisessa keskustassa varmasti olisi paljon nähtävää, on tällaisella matkalla aina tehtävä valintoja ja priorisoitava, mistä johtuen huomenna aamulla kiidän Lyypekin keskustan ohi ja poljen noin 60 km matkan Hampuriin. Olen varannut sieltä majoituksen kahdeksi yöksi, joten kaupunkiin tutustumiseen jää aikaa puolitoista päivää. Huomisen lyhyt ajomatka Hampuriin ja siellä vietettävä välipäivä tarkoittavat, että toden teolla polkeminen alkaa vasta Hampurista lähtiessä, josta olen suunnitellut suuntaavani Hannoveriin noin 160 km päähän.
Päivä 1:
Travemunde-Lyypekki
Etäisyys: 16,2 km
Ajoaika: 49 min
Keskinopeus: 20,0 km/h
Pimeällä pyörätiellä matkalla Lyypekkiin |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti