lauantai 13. elokuuta 2022

Päivä 12: Rotterdam - Hoofddorp

Eilisen suunnitelman mukaan antauduin viimeisen matkapäivän myötä ylellisyyksiin ja söin hotelliaamiaisen. 20 euron hinta oli karmaiseva, mutta sain vatsan täyteen ja näkymä aamupalaa ahmiessa aluksen peräkannelta kohti joen varressa aukeavaa kaupunkia teki kokemuksesta hintansa arvoisen. Syödessäni jokea pitkin lipui satamaan valtava risteilyalus hinaajan vetämänä kohti aivan Erasmus-sillan vieressä sijaitsevaa risteilyterminaalia, mikä oli pysäyttävä näky. Syötyäni aamupalan ja vierailtuani laivan matkamuistomyymälässä oli aika jatkaa matkaa kohti Amsterdamin Schipholin lentoaseman kupeessa sijaitsevaa viimeistä majoituspaikkaani.

Aamiainen SS Rotterdamin kannella













Lähtiessäni polkemaan pohjoiseen Rotterdamin keskustan läpi ja kohti lentokenttää, ylitin Erasmus-sillan samaan aikaan risteilyaluksesta purkautuvan turistimassan kanssa. En tietenkään malttanut olla pysähtelemättä matkalla keskustan halki ja ottamasta vielä lisää kuvia, mutta tällä kertaa päivän matka oli niin lyhyt, että pystyin rauhassa käyttämään aikaa niin paljon kuin halusin. Viipyilyhaluja lisäsi myös erinomainen sää ja lämpötila, joka oli laskenut nyt 30 asteen alapuolelle ja teki kaupungin leveitä pyöräteitä pitkin suhailusta miellyttävää.

Eilen iltakuvassa nähty New York -hotelli



Risteilyaluksus truuttasi kadulle paljon turisteja

Laitumen takana siintävät Haagin tornitalot

Kaupunkinäkymä Leidenista

Matka ulos Rotterdamista taittui nopeasti erinomaista pyörätieverkkoa pitkin. Pysähtyessäni katsomaan karttaa lähellä puolimatkassa sijaitsevaa Leidenin kaupunkia huomasin, että tästä kohtaa ei olisi pitkä matka poiketa meren rantaan ja päästä viimein uimaan Atlantin aaltoihin. Kun aikataulukaan ei ollut estämässä uimaretken toteuttamista, käänsin kurssin kohti Noordwijk-nimistä rantakaupunkia. Kävi ilmi, että kaupungin hiekkaranta on suosittu turistirysä, rantakadun ollen täynnä hotelleja ja parkkipaikkojen täynnä autoja, suurelta osin Saksan kilvissä. Rannalla oli auringonottajia tiheässä, mutta vedessä oli runsaammin tilaa. Nautin lämpimästä vedestä aikani ja jatkoin vielä istumaan rantakahvilaan jäätelöpuikon ja kylmän juoman kanssa nauttimaan auringon lämmöstä ja horisontin yli äärettömiin yltävästä, laiskasti aaltoilevasta merestä.



Rannalta viimein lähdettyäni loppumatka Hoofddorpin kaupungissa sijaitsevalle lentokenttähotellille sujui nopeasti. Olin jaksanut aamupalan voimalla tähän asti, mutta hotellilta minun piti lähteä vielä pikavisiitille lähellä sijaitsevaan pizzeriaan. Olisi toisaalta ollut mukava juhlistaa loppuun onnistuneesti poljettua matkaa vähän fiinimmällä ruoalla, mutta laivan kannella upean kaupunkinäkymän kera nautittu aamupala oli seremoniaa riittämiin ja matkatavaroiden pakkaus lentomatkaa varten on vielä edessä. Uudet pyörälaukkuni ovat muuten kaikin tavoin viime vuonna käyttämiäni paremmat, mutta ne ovat kaksi erillistä pakaasia, joten minun täytyy köyttää ne yhteen jätesäkkien ja ilmastointiteipin avulla saadakseni ne ruumaan yhden matkatavaran hinnalla.

Muutoin en odota huomisesta lentomatkasta niin ilmeikästä kuin viime vuonna, jolloin koin pieniä vaikeuksia oikean tien löytämisessä, en saanut pyörän polkimia irti pyörälaatikkoon pakkaamista varten ja lähtöselvitysvirkailija unohti antaa tarkastuskorttini, jota jouduin palata noutamaan juoksujalkaa. Kentälle on nyt vain kivenheitto, polkimet on juuri ennen lähtöä rasvattu ja aion pitää tarkastuskortin tiukasti mielessä lähtöselvitystiskille marssiessani. Koska en odota vaikeuksia, eikä matkaakaan lentokentälle ja jo aamupäivällä lähtevälle lennolle ole kuin kivenheitto, en kirjoita huomisesta enää uutta päivitystä.



Erikoisesti lehmät ja lampaat laidunsivat Hoofddorpissa aivan toimistotornien kupeessa

Peltojen keskellä sijainnut hotelli jatkoi mielenkiintoista maaseudun ja tiiviin urbanismin vuoropuhelua

Tämän vuoden pyörämatka on nyt siis onnistuneesti päätöksessä. Vaikka lämpötilat yltyivät paikoin hiukan liian korkeiksi, erityisesti Hampurissa ja Brysselissä viettäminäni välipäivinä, jolloin kivellä ja asfaltilla peitettyjen kaupunkien katukanjonit muuttuvat pätseiksi, oli sää mielestäni valtaosin erinomainen. Hiukan liian kuumien päivien vastineena sain ihanan lämpimät illat ja yöt, jolloin on lähes maagista suhata pyörällä ympäri uutta kaupunkia ilman päivän metelia ja väentungosta. Lisäksi pidin koko ajan mielessäni, että näiden reissujen yksi tarkoitus on ladata lämpö- ja auringonvaloreservejä Suomen syksyn ja talven sateisia iltoja varten kaamosmasennuksen torjumiseksi, ja nyt patterit tursuavat ääriään myöten täynnä.

Toinen kiittettävästi sujunut asia on tekniikka. Näillä reissuilla kalvaa aina takaraivossa pieni pelko siitä mitä käy, jos pyörä hajoaa yllättäen. Erityisesti olen kammonnut rengasrikkoja, koska kuten ennen matkan aloittamista sain huomata, uudet renkaani ovat niin tiukat, että jo pelkkä puhjennut rengas olisi vaatinut visiittiä pyöräkorjaamolle ja riippuen rengasrikon tapahtumapaikasta mahdollisesti myös noloa taksimatkaa lähimpään kaupunkiin. Onneksi en joutunut kokemaan tätä kohtaloa, vaan ainoa tekninen vika oli yksi katkennut pinna, jonka päätin lopulta jättää korjauttamatta Brysselissä ja joka on kiitettävästi kestänyt aina matkan loppuun saakka. Viedessäni pyörän seuraavan kerran huoltoon aion suosiolla jättää katkenneen pinnan korjaamatta ja ostaa kerralla uudet vanteet. Näin tapan kaksi kärpästä yhdellä iskulla, sillä samalla voin valita myös vanteet, joihin renkaat on helpompi asentaa ja näin saan jälleen itsekin kyvyn korjata simppeli puhjennut sisäkumi.

Kokonaisuudessaan tämä reissu on siis ollut suuri menestys. Olen hiukan alkanut kypsyä Saksassa pyöräilyyn, joten jos seuraavakin pyörämatkani kohdistuu ulkomaille, voin joutua varioimaan reittiä hiukan enemmän. Yksi mahdollisuus on matka Tallinnasta Baltian ja Puolan läpi Berliiniin, johon sisältyisi vain päivä tai kaksi Saksan puolella polkemista (tosin en ole varma, olisiko Puolassa tai Baltiassa polkeminen sen nautinnollisempaa). Toinen vaihtoehto olisi aloittaa matka lennolla Etelä-Eurooppaan, kuten Barcelonaan, Milanoon tai Roomaan ja polkea sieltä Amsterdamiin. Toki matkan voi päättää myös muualle kuin Amsterdamiin, mutta en pääse yli siitä, miten helppoa täällä on pyöräillä terminaaliin ja pakata pyörä kentältä ostettuun pyörälaatikkoon, joten aion suosia sitä aina kuin mahdollista. Toki mahdollista olisi pyöräilla myös pohjolassa, kuten pitkään pohtimani matka Ruotsin rannikkoa pitkin Suomen Lappiin. Mahdollisuuksia on monia ja tulen varmasti viettämään niiden pohtimisessa paljon aikaa talven tullessa ja Helsingin pyöräteiden peittyessä jäiseen sohjoon. Kiitos taas kaikille lukijoille matkantekoni seuraamisesta!

Päivä 11:
Rotterdam - Hoofddorp
Etäisyys: 80 km
Ajoaika: 4 h 3 min
Keskinopeus: 19,7 km/h

***

Travemunde - Brysseli - Hoofddorp

Kokonaismatka: 954 km
Ajoaika: 48 h 35 min
Keskinopeus: 19,6 km/h
Keskimääräinen päivämatka: 109 km

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti