Eilen en kirjoittanut Rotterdamin majoitusvalinnastani, vaikka olisi ehkä ollut syytä. Olin varannut majoituksen SS Rotterdamista, joka on vuoteen 2000 asti transatlanttisella reitillä toiminut risteilyalus ja on nyt kaupungin keskustan lieppeillä pysyvästi sijoitettuna hotelli-, ravintola- ja kongressikäytössä. Hyttini aluksen peräosassa oli suuri ja varusteltu kuin mikä tahansa korkeatasoinen hotellihuone, mutta silti yllättävän edullinen. Kilpailukykyistä hintaa selittää osin ikkunan puute, mutta en tähän mennessä olisi ehtinytkään suuresti tiirailla ulos ikkunasta.
Aloitimme kaupunkikierroksen kävelemällä kaupunkia halkovan Maas-joen ylittävän Erasmus-sillan yli. Moderni vinoköysisilta on korkean profiilinsa ansiosta kaupungin keskeisiä maamerkkejä. Sillalta aukeaa esteetön näkymä kohti joen molemmilla rannoilla kohoavia tornitaloja. Kaupungin eurooppalaisittain epätyypillinen korkea, moderni rakennuskanta muistuttaa hiukan Kanadan Vancouveria.
Sillalta kaupunkikierroksemme jatkui joen pohjoispuolella olevan keskustan uniikkien rakennusten halki, joihin kuuluvat erikoiset Kuutiotalot, teroitettua lyijykynää muistuttava Blaaktoren sekä kaupungin upea päärautatieasema. Tämä alue kaupunkia ei muistuta niinkään Vancouverin tasapainoista kokoelmaa hillityn moderneja asuintorneja, vaan enemmänkin modernin arkkitehtuurin sillisalaattia, jossa kaikki käy. Vaikka olen modernin arkkitehtuurin ystävä, osa näistä rakennuksista on kieltämättä hiukan riitasointuisia paitsi keskenään, myös alueen muutamien säilyneiden sotaa edeltävien rakennusten kanssa.
Iltapäivän edetessä päivän korventava helle alkoi tehdä katuja pitkin kävelystä liian uuvuttavaa ja päätimme mennä puistoon istumaan, seuraamaan kaupungin sykettä ja vaihtamaan kuulumisia. Muutaman tunnin jälkeen nautimme vielä myöhäisen lounaan ja erkanimme omille teillemme. Hetkisen voimia kerättyäni laivan uumenissa kävin vielä pyöräilemässä joen vartta pitkin illan pimetessä ja sain hienoja yökuvia kaupungin upeasta siluetista. Päästessäni takaisin laivalle oli kello jo yhdentoista tuntumassa, enkä edelleenkään ehtinyt kierrellä laivalla ja tutustua sen pitkään historiaan.
Huomenna on vuorossa viimeinen matkapäivä, kun poljen lyhyen, noin 60 km etapin Amsterdamin lentoaseman vieressä sijaitsevaan Hoofddorpin kaupunkiin, josta olen varannut majoituksen lentokenttähotellista. En tällä kertaa mene Amsterdamin kaupunkiin lainkaan, joten huomisen polkeminen on lähinnä pakollinen siirtymä lentokentälle, vaikka aionkin silti nauttia 60 lisäkilometrista Alankomaan upeita pyöräteitä pitkin lämpimässä säässä. Huomisen kevyen aikataulun takia aion viimein käyttää hetkisen laivaan tutustumiseen ja aamupalan nauttimiseen yläkannella sijaitsevassa ravintolassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti