lauantai 6. elokuuta 2022

Päivä 5: Hannover - Bielefeld

Eilen illalla väsyneet aivoni muistivat aivan väärin kun väitin, että seuraava yöpaikka olisi luultavasti Wuppertal ja Brysseliin olisi kolme ajopäivää jäljellä. Todellisuudessa Wuppertal tai muu yöpaikka sen lähellä on kahden ajopäivän päässä ja Brysseliin on kokonaisuudessaan neljä ajopäivää jäljellä. Tämä suunnitelma mielessä varasin aamulla hotellin Bielefeldin kaupungista reilun sadan kilometrin etäisyydeltä Hannoverista. Päädyin tähän lyhemmänpuoleiseen päivämatkaan, sillä sääennuste lupaili kylläkin selkeää poutasäätä, mutta vastatuulen kera. Lisäksi halusin ehtiä vielä hiukan tutustua Hannoverin keskustaan ennen matkaan lähtöä.

Hannoverin historiallinen keskusta on hieno, mutta kärsi vakavista vaurioista toisen maailmansodan pommituksissa. Kaupungin keskellä sijaitseva Marktkirche ("torikirkko") tuhoutui tornia lukuunottamatta täysin, mutta jälleenrakennettiin 1950-luvulla. Keskiaikaisista kaupunginmuureista on jäljellä vielä muutamia torneja. Ehkäpä hienoin nähtävyys on kuitenkin 1913 rakennettu massivinen, linnaa muistuttava kaupungintalo. Sen kupolin huipulla olevalle näköalatasanteelle pääsee nousemaan uniikin, kaarevassa kuilussa kulkevan hissin avulla. Valitettavasti tämä erikoisuus ja hienot näkymät täytyi jättää aikataulupaineiden takia väliin.

Marktkirche

Katunäkymä vanhastakaupungista. Näky olisi ehkäpä viehättävämpi ilman pysäköityjä autoja.

Hannoverin kaupungintalo


Pariskunta odottamassa raitiovaunua


Keskustan ulkopuolella sijaitseva imitaatio Itä-Pasilasta

Kun pääsin matkaan Hannoverista nähtävyyskierroksen ja lounaan jälkeen, laskin perillepääsyn Bielefeldiin luultavasti venähtävän jälleen iltamyöhään. Matkan alkuosuus seurasi jälleen maantietä, jonka ohittaessa kyliä ja pikkukaupunkeja pyörätiet muuttuivat saman vanhan kaavan mukaan muhkuraisten laattojen peittämiksi. Matkalle sattui kuitenkin myös muutama hätkähdyttävän hieno kaupunki. On hassua, että saksalaisessa pikkukaupungissa, josta en ollut koskaan aikaisemmin kuullut, on näyttävämpi kirkko kuin ehkä yhdessäkään suomalaiskaupungissa.

Bückeburgin kaupungissa sijaitseva kirkko

Matkani jatkui Porta Westfalican kaupungin läpi, joka sijaitsee matalan vuorijonon läpi virtaavan Weser-joen laaksossa. Laakson reunalla kukkulan laella seisoi näyttävä keisari Vilhelmin patsas ja sitä ympäröivä monumentti, josta olisi ollut upeat maisemat laakson yli. Reittini kulki melko läheltä monumenttia eikä linnuntietä matkaa visiitille olisi ollut kuin kilometrin verran. Valitettavasti kukkulan reunaa kiemurtelevan serpentiinitien polkeminen olisi viivästyttänyt perillepääsyäni liikaa ja jouduin jättämään myös tämän kohteen väliin. Hienojen nähtävyyksien ohi suhailu on eräällä tavalla kurjaa, mutta toisaalta tällä alueella matkustaessa joka kaupunki on hieno ja täynnä historiallisia monumentteja sekä häikäiseviä rakennuksia ja niissä kaikissa käyminen venyttäisi matkani Brysseliin vuosien mittaiseksi. Tämä havainto ihmisen pienuudesta mielessä hautuen jatkoin polkemista kohti Bielefeldiä.

Weser-joen ylittävä silta, taustalla kukkulalla keisari Vilhelmin monumentti

Jokea seuraillut rautatie

Iso osa loppumatkasta Bielefeldiin kulki Weserin rantaa seurailevaa täysin erotettua pyörätietä, joka vaikutti olevan paikallisten sekä kauempaa tulleiden pyöräilijöiden suuressa suosiossa. Tämä on ymmärrettävää, sillä joen varressa kulkeva reitti oli idyllinen, mutta myös leveä, hyvin päällystetty ja kaukana meluisasta moottoriliikenteestä. Tällaisia pyöräreitteijä kulkee Euroopassa monessa paikassa, ehkä tunnetuin seurailee Tonavaa satojen kilometrien matkan ja on sesongin aikana täynnä pyöräilijöitä kaikkialta Euroopasta. En kuitenkaan mitenkään erityisesti etsi tällaisia reittejä saati suunnittele matkojani niiden ympärille, koska valikoin mielummin mielenkiintoisia kaupunkeja joissa vierailla, ja yksinkertaisesti pyöräilen niiden välisen matkan niin suoraviivaisesti kuin on käytännöllistä. Silti tämä pätkä joenvarsireittiä oli tervetullutta vaihtelua matkaan.

Jokivarren pyöräreitillä oli paljon pyöräilijöitä lepäilemässä penkeillä


Kirkko loppumatkasta ohittamassani pikkukaupungissa


Arveluideni mukaan kello lähestyi jo kymmentä kuin viimein saavuin Bielefeldin ydinkeskustassa sijaitsevalle hotellille. Kun olin lukitsemassa pyörää hotellin eteen, vastaanottovirkailija soitti ja tarkisti, että ehdinhän varmasti paikalle ennen kuin vastaanotto sulkeutuu kymmeneltä. Vakuutin olevani kirjaimellisesti oven edessä ja ehdin kirjoittautumaan sisään hotelliin hyvissä ajoin. Ennen blogipäivityksen kirjoittamista päätin vielä hakea iltapalaa läheisestä McDonaldsista, sillä lounaan jälkeen syöminen oli jälleen jäänyt väliin.

Huominen sää lupailee jälleen paitsi selkeää ja poutaa, myös kevyttä myötätuulta, joten saatan jatkaa matkaa Wuppertaliin asti 155 kilometrin päähän. Wuppertal sijaitsee keskellä Rein-Ruhrin metropolialuetta, joka on Euroopan suurin kaupunkialue, joten yösijoista lähistöllä ei olisi pulaa. Samanlaisen päivämatkan päässä lähistöllä olisivat myös esimerkiksi suuremmat Essen ja Dortmund. Wuppertalissa on kuitenkin koko maailmassa uniikki, joen ylle rakennettu korotettu, kiskosta roikkuva monorail-linja, joka olisi mielenkiintoista nähdä. Taidan kuitenkin jälleen jättää lopullisen valinnan aamulle. Päivän ajoon on huomenna joka tapauksessa enemmän aikaa, sillä Bielefeldissä ei ole mitään sanottavia nähtävyyksiä, joihin haluaisin palavasti tutustua.

Päivä 5:
Hannover - Bielefeld
Etäisyys: 114 km
Ajoaika: 6 h 2 min
Keskinopeus: 18,9 km/h

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti